Strategie

Een digitale marketing strategie is essentieel alvorens je op het web te begeven.
rotating gear

Strategie

Een strategie helpt je om na te gaan wie je klanten zijn en wat je tegen hen wil vertellen — sterker nog: wat zij van je willen horen! Ze bepaalt wat je plannen zijn om “naar buiten te komen”, waar je naartoe wil, en hoe je de resultaten gaat meten. Kortom: een digitale marketing strategie helpt je om de juiste beslissingen te nemen om je bedrijf online succesvol te maken.

Geen digitale marketing strategie hebben is als een kogel in de lucht afvuren zonder ooit te weten waar hij terecht komt. Zo riskeer je je gehele budget op te soeperen zonder enige vorm van rendement te zien.

Lees hieronder de 5 stappen voor een succesvolle digitale marketing strategie, of contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.

Eerste stap

Plannen
pointing arrow right
rotating gear
pointing arrow left

Beantwoord de belangrijkste vragen

Om je marketingplan op te maken dienen we eerst een antwoord te krijgen op volgende vragen:
Hoe gebruik je digitale media vandaag? Wie zijn je klanten, wie probeer je te bereiken? Hoe zit het met de concurrentie? Welke tools gebruiken zij?

Met deze elementen bepalen we samen de doelen van je project. We definiëren je visie, je missie, wat je wil bereiken en in welke tijdspanne. Door het opstellen van KPI’s — Key Performance Indicators — bepalen we reeds in het begin hoe we het eindresultaat van dit project gaan beoordelen.

pointing arrow right

Lok mensen naar je website

Je doelgroep bereiken kan op veel verschillende manieren en door gebruik te maken van verschillende technieken.

De inhoud/teksten van je website optimaliseren zodat zoekmachines je website snel vinden is een voor de hand liggende keuzen om potentiële klanten te bereiken. Dit heet men in marketing termen “SEO”: Search Engine Optimisation. Je website zoekmachinevriendelijk maken gebeurt niet over één nachtje, maar kan tot enkele maanden in beslag nemen alvorens het Google algoritme je website detecteert, interpreteert en deze zo hoog mogelijk rangschikt in haar zoekresultaten. Om zo hoog mogelijk te scoren in Google, is het belangrijk om er voor te zorgen dat de inhoud die op je website staat zowel origineel als relevant is.

Als het allemaal wat sneller mag gaan, overweeg dan om te adverteren met Google AdWords, zodat je in de gesponsorde zoekresultaten terecht komt. Dit heet men in marketing termen “SEA”: Search Engine Advertising. Via verschillende invalshoeken gaan we op zoek naar de beste sleutelwoorden waaraan we jouw website gaan linken.

Wist je trouwens dat meer dan 5.2 miljoen Belgen (!) deel uitmaken van minstens 1 sociaal netwerk (Bron: InSites Consulting, 2015) zoals Facebook, Twitter en/of LinkedIn? Dit maakt sociale media een van dé beste manieren om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Naast een bedrijfsprofiel aan te maken dat op regelmatige tijdstippen relevante inhoud “post”, is het eveneens mogelijk om op sociale media te gaan adverteren. SMA, Social Media Advertising, is een geweldige manier om zéér specifieke groepen van mensen te bereiken. Je kan hier niet enkel op sleutelwoorden inzetten, maar ook filteren op leeftijd, geslacht, relatiestatus, interesses en dergelijke.

rotating gear

Tweede stap

Bereiken
pointing arrow left

Tweede stap

Bereiken
pointing arrow left
rotating gear
pointing arrow right

Lok mensen naar je website

Je doelgroep bereiken kan op veel verschillende manieren en door gebruik te maken van verschillende technieken.

De inhoud/teksten van je website optimaliseren zodat zoekmachines je website snel vinden is een voor de hand liggende keuzen om potentiële klanten te bereiken. Dit heet men in marketing termen “SEO”: Search Engine Optimisation. Je website zoekmachinevriendelijk maken gebeurt niet over één nachtje, maar kan tot enkele maanden in beslag nemen alvorens het Google algoritme je website detecteert, interpreteert en deze zo hoog mogelijk rangschikt in haar zoekresultaten. Om zo hoog mogelijk te scoren in Google, is het belangrijk om er voor te zorgen dat de inhoud die op je website staat zowel origineel als relevant is.

Als het allemaal wat sneller mag gaan, overweeg dan om te adverteren met Google AdWords, zodat je in de gesponsorde zoekresultaten terecht komt. Dit heet men in marketing termen “SEA”: Search Engine Advertising. Via verschillende invalshoeken gaan we op zoek naar de beste sleutelwoorden waaraan we jouw website gaan linken.

Wist je trouwens dat meer dan 5.2 miljoen Belgen (!) deel uitmaken van minstens 1 sociaal netwerk (Bron: InSites Consulting, 2015) zoals Facebook, Twitter en/of LinkedIn? Dit maakt sociale media een van dé beste manieren om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Naast een bedrijfsprofiel aan te maken dat op regelmatige tijdstippen relevante inhoud “post”, is het eveneens mogelijk om op sociale media te gaan adverteren. SMA, Social Media Advertising, is een geweldige manier om zéér specifieke groepen van mensen te bereiken. Je kan hier niet enkel op sleutelwoorden inzetten, maar ook filteren op leeftijd, geslacht, relatiestatus, interesses en dergelijke.

Derde stap

Handelen & converteren
pointing arrow right
rotating gear
pointing arrow left

Vorm een prospect om tot klant

Jouw prospect was op zoek naar iets, of net niet, maar hij vond jou. Nu dienen we dit prospect om te vormen (“converteren” in marketing termen) naar een klant. Onthoud dat je website net hetzelfde is als een verkoper of verkoopster in een winkel, enkel met het verschil dat jouw bezoeker complete controle heeft over wat hij wil zien en jouw aanbod ter plaatse kan gaan vergelijken met dat van de concurrentie. Originele inhoud en een gebruiksvriendelijke website maken hier het verschil. Optimaliseer elke pagina door je bezoeker voldoende mogelijkheden te geven om iets te kopen of om je te contacteren.

pointing arrow right

Maak je klanten gelukkig

Gelukkige klanten komen terug. In de digitale tijden waarin we leven, heeft iedereen de mogelijkheid om hun mening te delen met de wereld. Ongeacht de mening over je dienst of product positief of negatief is, wil je hier van op de hoogte zijn. Nog beter, je hebt de mogelijkheid om meteen de discussie aan te gaan! Dit bouwt klantenloyaliteit op en zorgt voor een goede reputatie zodat klanten vertrouwen hebben in je merk.

rotating gear

Vierde stap

Deelnemen
pointing arrow left

Vierde stap

Deelnemen
pointing arrow left
rotating gear
pointing arrow right

Maak je klanten gelukkig

Gelukkige klanten komen terug. In de digitale tijden waarin we leven, heeft iedereen de mogelijkheid om hun mening te delen met de wereld. Ongeacht de mening over je dienst of product positief of negatief is, wil je hier van op de hoogte zijn. Nog beter, je hebt de mogelijkheid om meteen de discussie aan te gaan! Dit bouwt klantenloyaliteit op en zorgt voor een goede reputatie zodat klanten vertrouwen hebben in je merk.

Vijfde stap

Middelen
pointing arrow right
rotating gear
pointing arrow left

Middelen die helpen om je van je plan een succes te maken

Nadat we al het bovenstaande hebben uitgevist, kunnen we nu samen de middelen selecteren die dit marketing plan tot een succesvol einde gaan brengen. Hebben we naast een website ook een webshop nodig? Moet deze zich aanpassen aan tablets en smartphones? Heeft dit project een eigen mobiele applicatie nodig? Op welke sociale netwerken gaan we ons engageren? Welke advertentiecampagnes gaan we opzetten, en met welke boodschap naar de eindgebruiker toe?

rotating gear